måndag 18 oktober 2010

fältstudien

Idag har jag följt min handledares klass och varit med på deras lektioner, en riktigt bra idé! Det var dels roligt att lära känna en klass lite mer ingående men det som var riktigt bra var att jag fick någonting att jämföra med – saker och ting blir ju tydliga först när man sätter det i relation till någonting annat (som Klarén har lärt oss). Jag gillar ju att jämföra ämnen med varandra så det här var super! I de olika ämnena kollade jag på lärarens och elevernas kroppsspråk och försökte fånga den typ av kommunikation som inte sades med ord. Det visade sig att klassen bestod av en drös frigjorda små linslusar och jag fick fota helt fritt hela dagen. Först tänkte jag att resultatet borde bli ganska självklart – handuppräkningar, lärarens gester, ansiktsutryck o.s.v. men jag tror ändå att det kan bli ganska intressant.

I morgon är jag ledig eftersom min handledare jobbar hemifrån och skriver elevomdömen. Jag försökte bjuda in mig men, jag vet inte, kanske hade han inte städat på länge. Men det passar bra för jag ska hänga med phantomwhistle. Och på torsdag ska vi in till stan med klassen och se Laila Bagge tour, så fältstudien får vila lite tills på torsdag.

På torsdag har jag bett om att få vara med på en speciell lektion (om allt går som det ska blir det mitt lilla fältstudie-ess) – svenska: första steget. Det här är en liten grupp elever som är nyanlända till Sverige och en del utav dem kan varken svenska eller engelska. Hur fungerar då undervisningen? Genom BILDER såklart – det universella språket! (den här kursen har också en lärarpraktikant just nu - supersnygg!)


phantomwhistle.com

2 kommentarer:

  1. jag kollade in phantomwhistle, det var fint, vad är det för projekt? bra musik också...kollade igen efter atv men fann inget. hoppas det blir givande på andraspråkslektionen. själv känner jag att jag ger mig ut på djupt vatten för jag vill fråga skolledningen om vad de har för anti-mobbingstrategi på skolan eftersom jag har sett en tjej som blir mobbad. ska fråga dem om de har haft Friends där, det är en bra grej.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får tillfälle någon gång framöver att göra en fältstudie i det här ämnet, det kan nog vara lärorikt för både elever och lärarstudenter.

    SvaraRadera