lördag 18 september 2010

frågeställning

(Hur tänker du dig att frågor som rör perception – och färg – skulle kunna integreras på ett naturligt sätt i bildundervisningen som helhet – och inte endast begränsas till enstaka färg- och formövningar eller analysuppgifter?)

Det här var inte helt lätt. Jag har ingenting emot vare sig färg/formövningar eller analysuppgifter men jag tänker att det är viktigt att skilja mellan två delar i lärandet. Det ena är att lära sig någonting tekniskt och det andra är lärandet att förstå sig själv och sin omvärld. Jag har kollat runt på lite andra bloggar och märkt att många trycker på vikten av samtal och diskussion. Det var också min spontana tanke när jag läste frågeställningen. Men jag måste erkänna att det slår lite slint i skallen. Det är lite samma sak som att fråga en blivande mattelärare hur man på ett naturligt sätt kan integrera logiskt tänkande i undervisningen utan att begränsa sig till matematiska formler. Skillnaden mellan matte och bild är i och för sig ganska stor. Mattematik vilar i grunden på logik medans bildämnet vilar på estetik och perception. Det går ju inte direkt att diskutera en matteformel utifrån sina känslor. Inom estetiken däremot kan man väl nästan säga att samtal är det enda som fungerar. En stor fråga är väl hur vida undervisningen skall vara verbal eller visuell – en diskussion kan ju vara både och. Nej, det här är inget bra svar på frågan men för att göra en kort sammanfattning om hur jag tänker: det är viktigt att på något sätt knyta an till elevernas känslor och samtala om smak och upplevelser i samband med bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar