måndag 30 maj 2011

sammanfattning

Det har varit mycket bök och stök med tekniska problem och annat, men målgången blev ändå i stil med vad jag hoppats på. De tre lektionerna har för eleverna, förutom resultatet, blivit en övning i teckning/foto och fotoshop. Även en fråga om identitet tycker jag mig ha sett tändas i några huvuden. Även om jag efter hand lättade kraven på att animationen tvunget skulle vara ett självporträtt blev resultatet ändå personligt och talande för gruppen.

En väsentlig del som jag försökt att urskilja under arbetsprocessen har varit det kollektiva lärandet. Hur kunskap figurerar inom gruppen, tänker jag, blir extra tydligt i bildsalen där eleverna öppet tar intryck av varandras arbete. Jag märkte hur mitt huvud sakta ändrade fokus från individerna till att se gruppen som en helhet. De som blev klara snabbt fick hjälpa de som hade det svårare o.s.v. Ibland droppade det in elever som missat både inledning och tidigare lektioner men lyckades ändå snabbt komma igång med arbetet genom att stämma av med de andra. De olika grupperna utvecklade också idéer i olika riktningar. I en klass visade jag i inledningen en animerad streckgubbe som exempel varpå alla sedan ritade streckgubbar.

Även resultatet ser jag genom dessa kollektiva glasögon. Animationerna var och en för sig blev inte överdrivet märkvärdiga (vilket jag heller inte begärde av eleverna) men tillsammans skapade de ett talande konstverk. Uppgiften för sexorna var att använda sig av en personlig pryl och få den i rörelse, varav alla elevers första tanke naturligtvis blev mobilen. Efter ett tag ville jag förbjuda just den prylen men med närmare eftertanke kom jag på att de nog ändå är ganska talande för tiden. (länkar under animationen)



elevarbeten årskurs 6 (020511 - 240511)
elevarbeten årskurs 7 (020511 - 240511)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar