onsdag 18 maj 2011

lite om centralt innehåll – bildframställning (Läroplan för grundskolan 2011)

När man börjar skolan som sjuåring skall man först lära sig att framställa berättande bilder som ”till exempel sagobilder”. När man sedan är lite äldre skall man gå vidare och göra mer riktiga grejer. Det handlar om att illustrera skriven text och mer faktisk kunskap. Lite av lek får ännu finnas kvar; serier kan stå som ett bra exempel i det att det ligger ett steg närmare den högre i rang stående kunskapskällan - litteratur. Men mot slutet av grundskolan är det ändå dags att helt förberedas för steget in i vuxenvärlden. Nu är det färdiglekt. Bildframställningen skall vara informativ med samhällsorienterat budskap. I slutet av nian skall man också äntligen vara mogen för ”egna erfarenheter, åsikter och upplevelser”, detta skall nu finnas med.

Ett otroligt svårt konststycke att kräva från så unga människor, kan tyckas, att urskilja de egna åsikterna emedan de vuxnas haglar. Gäller det kanske att uppmuntra de som faktiskt vågar tycka utan att fjäska?


elevarbete, årskurs 7, 10-05-11

3 kommentarer:

  1. Bra reflektioner du tar upp..

    Jag håller med dig. Vist kan det vara svårt för ungdomarna att få utrymme till att bilda egna åsikter när vuxna hela tiden prackar på med sina. Det handlar mer om ställningstagande kring de åsikter som redan är i omlopp än luft åt nya tankebanor och åsikter. Har du några bra idéer till ”lösningar”?

    Tycker du att det lätt blir fjäsk av dina uppmuntringar när du försöker peppa ungdomarna? Jag kanske inte bara förstår hur du menar.. Fjäska för eleven eller att tyckandet blir fjäsk?

    Ang det du skriver i första stycket, 18 maj. Är det något som du har tankar kring och önskar att det var annorlunda? Hur i så fall?

    SvaraRadera
  2. Fint där! Tack för en konstruktiv och uppmuntrande kommentar!

    Jag tror en lösning kunde vara att sluta med alla former av skådespel och faktiskt inse att det är "levande människor" vi jobbar med (även du själv är en levande människa). Jag anser att ettor, nollor och övriga siffror hör till robotvärlden och en lösning kunde vara att skippa kvantifieringarna (betygen) helt och hållet. --- men hur skall vi då kunna sålla ut dom som som är dumma i huvudet? --- har tyvärr inget svar på den frågan.

    Vad det gäller fjäsk så tror jag inte att det är konstruktivt i något fall.

    Angående första stycket, vad tycker du? Ser det ljust ut?

    SvaraRadera
  3. Mm eller hur.. försökte lite där!

    Haha tack=) skönt å veta att även jag är en levande människa! Var lite osäker där ett tag vad jag var för något. Men super! Nu vet jag att jag både lever och dessutom är en människa;)

    Absolut, vad gäller skådespel och fjäsk håller jag med! Knappas uppbyggande för någon.

    Vad gäller att sålla ut vilka som är dumma i huvudet så förstår jag inte varför vi ska hålla på med sådant överhuvudtaget. Ingen ”levande människa” har ens rätten att sätta sig över någon annan, döma eller bete sig illa mot någon. För min del behöver du inte lägga tid på att finna något svar på den utsållning då jag heller inte anser att det finns någon som är dum i huvudet. Bara för att någons tankebanor inte passar mina är den inte det minsta mindre värd än mig. Dessutom mäter betygen bara de kunskaper som någon har bestämt sig för ska vara formen. Passar någon inte in i det facket felmarkeras denne och skickas in i något annat fack. Sortering sortering..

    Jag vet inte riktigt angående första stycket. Det går för det mesta att hitta en ljus vinkel men jag skulle önska att det fanns mer utrymme för lek och tillåtande utforskning. Att förberedas för vuxenvärlden.. borde snarare vara tvärtom.

    ..Det är mycket jag önskar vore annorlunda.. smidigt om vi bara kunde knäppa med fingrarna så skulle världen bli till det bättre. Men samma sak där. Det är ju bara mina åsikter om saker och ting. Något som jag kanske tycker är dåligt tycker du kanske är bra och tvärtom.

    SvaraRadera