måndag 9 maj 2011

Som sagt, jag gör animated gif med eleverna och nu har jag hållit åtta lektioner. Fyra grupper med 6:or och fyra med 7:or. 6:orna fotograferar och 7:orna tecknar. Enligt min planering skall alla elever ha gjort en var sin animation (helst i form av ett självporträtt) efter tre lektioner.

Hela idén är att de skall få en bild att röra på sig. Jag tänker som ett första steg - vill inte krångla till det för mycket med handling, manus, karaktärer osv. Det är nog så komplicerat att jobba med ett enda föremål - en enda rörelse. Förra veckan började jag lektionerna med en genomgång om vad animation innebär: flera bilder skapar tillsammans en rörlig bild - grundprincipen för all film och rörlig bild. jag hittade ett passande exempel som fick illustrera tidig filmhistoria: Edweard Muybridges sekvens som visar häst i galopp från 1878.

Jag försökte hålla genomgången så kort som möjligt för att ge den mesta tiden åt eget arbete. Det har gått hyfsat bra och även om ingen lektion har varit den andra lik så känns det som att planeringen kan fungera. Ett av alla de misstag jag hittils hunnit med att tänka över är bruket av för svåra, eller skall jag säga halvsvåra, ord. Jag hade gjort ett exempel med en oberäknelig penna och använde nog ordet "oberäknelig" trettio gånger under en lektion. Min handledare sa inte förrän efteråt att ingen förstått - de satt och låtsades, vågade inget säga.

Den stora skillnaden mellan 6:orna och 7:orna har handlat om teknisk utrustning. Eftersom 7:orna tecknar har alla kunnat sätta igång samtidigt och sedan jobbat i sin egen takt på sitt eget vis. Men eftersom vi bara har tre kameror har det varit svårare med 6:orna. Visserligen går det snabbare att jobba med foto men eftersom de bara kan jobba tre åt gången blir det lätt rörigt när de andra samtidigt skall vara sysselsatta.

Nu skall jag snart hålla lektion två av tre och nu handlar inledningen om redigering i photoshop.

2 kommentarer:

  1. Var inte för hård mot dig själv du går faktiskt bara första året på en lärarutbildning.
    Det är lite tjusningen med yrket att ingen lektion är den andra lik. Vi jobbar ju med levande människor.

    SvaraRadera
  2. Levande människor!? Och det säger du nu! Utifrån hur de behandlas har jag trott att det var robotar.

    SvaraRadera