söndag 1 maj 2011

Min start på VFU:n har varit lite seg den här gången. Jag har varit lite krasslig och därför också oförberedd när det väl gällde i tisdags. Där av också en hel del ångest. Men nu börjar det kännas bättre. Från och med nästa vecka skall jag ha skolans alla 6:or och 7:or i tre veckor. Det skall bli kul – så mycket roligare med mer ansvar!

Jag tänkte eleverna skall få göra animated gif. Uppgiften för årskurs 6 blir att tillverka en evighetsmaskin. Sjuorna skall få göra självporträtt.

Igår hade vi temadag och en grupp på ungefär ett dussin elever gjorde lerfilm. Det funkade hyfsat bra och jag blev förvånad över att det gick att få så mycket gjort på en dag. Men det var mycket att hålla reda på och jag undrar om inte eleverna lärt sig mer om de hade haft mindre att tänka på. Jag hade nog lagt upp arbetet så att de kunde få mer tid att fokusera på detaljer istället för helheten – t.ex. om de fått tid att fokusera på en lergubbes rörelser istället för flera karaktärer med handling, manus, bakgrund, samarbete m.m.m. Den frågan jag ställde mig var om inte eleverna borde få ett bättre självförtroende av att klara av en liten uppgift med bra resultat än att ge sig på någonting för stort med halvtaskig utgång.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Låter spännande med tidsmaskinen. Ser fram emot att få höra mer om hur de gick med den uppgiften.

    Det är inte lätt att veta hur allt ska gå och det är ju även lärorikt med ”misstagen”.

    Bra frågeställning..
    Det var något som jag mötte ute hos Marias handledare. Hon pratade mycket om vikten med att alla måste få lyckas med sina arbeten, just för att bara bygga självförtroendet.

    Lycka till med all planering så ses vi väl på tisdag!

    SvaraRadera
  2. Tror det är bra att ta det lite i omgångar. Vad sa Reine om lektionen?

    SvaraRadera